‘Superwoman lukt het nu ook niet..’
Deze week had ik met mijn klant een sessie om structuur aan te brengen in haar werkzaamheden.
Vooral in deze hectische tijden is dat best pittig met een drukke praktijk, 2 kinderen waarvan één schoolgaand en de ander onder de 4. Tijdens onze sessie zat haar dochter op de achtergrond achter haar laptop met een grote koptelefoon haar huiswerk te maken, terwijl ik met haar moeder de planning van de week doornam.
En die planning……… die was niet helemaal gelukt zeg maar.. 🙂
Want terwijl ze normaal gewoon naar kantoor kon gaan om daar haar werk te doen, moest ze nu schipperen met haar tijd tussen kantoor, thuis werken, kinderen aandacht geven en helpen met schoolwerk. En dat alles met hetzelfde aantal uren op een dag.
Conclusie…. dat lukt niet, …zelfs superwoman lukt dat niet!
Dus terwijl dochterlief nog netjes doorging met haar huiswerk, zijn wij ons ‘huiswerk’ gaan doen, nl. een nieuwe planning. Want juist in deze rare tijden waarin werk en privé veel door elkaar heen lopen, is een planning o zo waardevol. Het geeft je namelijk zoveel structuur, juist in deze hectische tijd. Want alles loopt door elkaar heen, en je wilt alles zo goed mogelijk doen, zowel voor je werk, als privé als voor je kinderen. Helaas zet je jezelf zo in een spagaat en ervaar je zo’n druk omdat je alles maar half doet. Juist met een planning kun je dat voorkomen en iedereen en alles de aandacht geven wat het nodig heeft.
Wat hebben we nu precies gedaan:
We hebben eerst de takenlijst opgeschoond en gekeken wat er gedaan is (doorstrepen – heerlijk!). Daarna hebben we bekeken wat er binnen korte tijd nog gedaan moet worden en wanneer en welke taken een duidelijke deadline hadden. Ook bekeken we voor welke taken of afspraken nog voorbereiding nodig was en hebben we dit direct ingepland. Daarna hebben we de week in blokken gedeeld en per blok gekeken welke taken gedaan moeten worden. Ook hebben we hele duidelijke blokken voor “thuis” ingedeeld.
Dag in blokken
Het verdelen van je tijd in blokken geeft je houvast. Als je je dag in bijvoorbeeld 2 of 3 blokken verdeelt heb je overzicht wat je die dag gaat doen. Je kunt zelfs elk blok indelen met een bepaalde actie (alleen bellen of administratie) of voor een bepaalde klant (2 uur voor klant A). Elke ochtend kijk je dan even 5 minuten door je planning en taken heen en check je of je planning nog klopt die dag en wat je in welk blok gaat doen. Controleer ook een paar keer per dag of je op “schema” ligt en of wel met de juiste taken op het juiste ogenblik bezig bent.
Wees reëel
Vooral in deze tijd kun je niet verwachten dat je 8 uur per dag productief bent. Helemaal niet als er kinderen naast je aan de keukentafel zitten te werken. Blok hier ook tijd voor in. In plaats van dat je kind naast je zit te werken en je de hele tijd van je werk af wordt gehouden omdat je moet helpen met z’n/haar huiswerk, kun je beter 1 uur inplannen voor het huiswerk van je kind – en daar alle focus op hebben, en 1 uur voor werk voor jou. Op deze manier ben je net zoveel tijd kwijt, voel je je niet schuldig omdat je alles maar half doet en krijg je af wat je hebt gepland. Kun je nog meer taken doorstrepen!
Merk je nu dat je ook hier in vast loopt? En dat het best een opgave is om alle ballen nu (of anders ook) hoog te houden? Denk je dat het bij jou zeker anders kan, maar weet je niet hoe?
Plan dan een gratis start gesprek bij me in. In max 30 minuten kijk ik me je mee hoe jij je dag en werk slimmer en makkelijker in kan richten.
Geef een reactie