Huiswerkstress

Vorige week kwam mijn dochter, die in groep 8 zit, met een sip gezicht van school. ‘Mam, het lukt me niet! Ik weet echt niet hoe ik het allemaal moet doen!”

Ik vroeg haar: “Wát wil dan allemaal niet lukken mop?” En een relaas over huiswerk voor rekenen, huiswerk voor geschiedenis, huiswerk voor ‘Raak’ (= speciale taalmethode), cadeautjes kopen voor Sint, surprise maken en oefenen voor dwarsfluit volgde.’ En oh ja, “de hoofdstukken en onderwerpen van mijn project snap ik ook niet, én dat moet ik over drie weken inleveren”, eindigde ze.

Ik bleef even stil want tja… van zo’n waslijst zou ik ook van slag zijn.

Na eerst een kopje thee gedronken te hebben, (met natuurlijk pepernoten erbij in deze tijd) kwam ze wat meer op adem. We zijn samen gaan zitten en hebben stap voor stap haar dingen doorgenomen die ze allemaal moest doen. We hebben eerst alle taken op een rijtje gezet. Daarna hebben we gekeken hoe lang ze per taak ongeveer bezig is om deze te maken en aansluitend hebben we gekeken hoe we dit het beste in haar agenda kon de plannen. Na een half uurtje (met nog een kopje thee en nog een paar extra pepernoten) had ze weer overzicht in haar huiswerk en wist ze precies wanneer ze wat moest doen.
Én ze hield nu zelfs tijd over om lekker met haar vriendin te gaan chillen.

Planning bij ondernemers

Het bovenstaande kom ik ook bij veel ondernemers tegen. Niet in het kader van het maken van het huiswerk , maar wel met alle acties en taken die bij het ondernemen horen. Met taken en acties die veel tijd kosten maar wel moeten gebeuren. En soms zijn het er zoveel dat de ondernemer door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik ga dan met z’n ondernemer zitten (net als met mijn dochter onder het genot van een kop thee of cappuccino) en ga ook stap voor stap kijken naar wat er precies moet gebeuren, hoeveel tijd hij/zij daarmee kwijt is en stellen we samen prioriteiten. Ook kijken we een hoe we dit kunnen inplannen en reserveren we eventueel tijdblokken in de agenda voor deze acties.

Om als ondernemer even bewust tijd te reserveren om meer structuur aan te brengen in alle acties en taken die er op je bord liggen, geeft erg veel overzicht en rust. En ook al denk je: “help!, Daar heb ik juist geen tijd voor”, bedenk dan dat je met dit halfuurtje overzicht scheppen, juist héél veel tijd wint.

En dan kun jij misschien ook met iemand lekker gaan chillen.

Mocht jij ook hulp nodig hebben bij planning of andere zaken om makkelijker en efficiënter te werken? Neem dan contact met me op!